Protez Cerrahisi

Kalça Protezi

Kalça protezi, kalça ekleminin ileri derecede hasar görmesi sonucu  kalça ekleminde ileri derecede artroz (kireçlenme) gelişen durumlarda uyguladığımız implantın genel adıdır. Farklı maddelerden oluşan bileşenleri söz konusudur. Metal, seramik ve polietilen bileşenleri olabilir.

Özellikle teknolojik gelişmeler ile birlikte son yıllarda kalça protezinde kullanılan ara madde ve implantlar değişiklik göstermiştir. İlk uygulanan kalça protezleri çimentolu olarak uygulanırken son yıllarda kemiğe daha yüksek tutunum özelliğine sahip çimentosuz kalça protezlerinin geliştirilmesiyle kalça protezinden beklenen ömür daha da artış göstermiştir.

·         Kalça Protezi kimlere uygulanır?

1.       Kalça ekleminde ileri derecede kireçlenmesi (Koksartroz) olanlar

2.       Doğuştan kalça çıkığı olan hastalar

3.       Avasküler nekroz durumları

·         Kırık ya da ilaç kullanımı ya da ek hastalıklara bağlı gelişmiş olabilir.

Yukarıda saydığım hasta gruplarında konservatif yani cerrahi dışı tedavi seçenekleri ile hastanın rahatlaması sağlanamazsa yani;

1.       Günlük hayattaki aktiviteleri engelleyen ağrı

2.       Hareket kısıtlılığı

3.       Kısalık

Durumlarında kalça protezi hayat kalitesini ciddi anlamda arttıran, yüz güldürücü bir tedavi yöntemidir.

·         Kalça Protezi ameliyatı sonrası süreç nasıldır?

1.       Yapılan ameliyat tekniğine göre değişmekle birlikte sıklıkla hastalar ameliyat sonrası 1. Ya da 2. Gün ayağa kaldırılarak yürümesi sağlanır.

2.       Ayağının üzerine basıp basmaması yapılan tedavi yöntemine göre değişiklik gösterir.

3.       Ameliyat sonrası kan sulandırıcı ilaç kullanılması gerekir (1 ay).

4.       Ameliyat sonrası dikkat edilmesi gereken bazı durumlar vardır. Örneğin;

§  1 aya yakın süre varis çorabı kullanılması,

§  Klozet yükseltici kullanarak tuvalet ihtiyacının karşılanması,

§  Yapmaması gereken hareketleri yapmaktan kaçınılması (örneğin bir süre kendi çorabını giymeye çalışmak, araba kullanmamak, bacak bacak üstüne atmamak, kalça ekleminin aşırı bükülmesine neden olacak hareketler vb.)

§  3 ay kadar bir süreyle bacak arası yastık kullanarak uyunması sıklıkla gereklidir.

5.       Ameliyat ile 3 cm’e kadar ulan bacak uzunluk farkları düzeltilebilir.

Aşağıdaki resimde, soldaki fotoğrafta doğuştan kalça çıkığı zemininde artrozu yani kireçlenmesi olan bir modeli, sağdakinde de orijinal femur başı yuvasına konulmuş bir asetabular komponenti görmekteyiz.

Aşağıdaki resimde, soldaki fotoğrafta sağ kalçasına Total Kalça Protezi uyguladığım bir hastamın ameliyat sonrası röntgen görüntüsünü; sağdaki fotoğrafta ise Total Kalça Protezinin model üzerinde gösterilmesini görüyoruz.