Menisküs Yırtığı

Menisküs Yırtıkları

Menisküs yırtığı, günümüzde bir ortopediste başvurunun ‘’en sık’’ nedenlerinden biridir. Özellikle genç, aktif ve sporcularda görüldüğü gibi yaşlı popülasyonda da sıklıkla anılan hastalıklardan biridir.

·         Peki, menisküs nasıl yırtılır? Yırtılınca hastada ne gibi şikayetler ortaya çıkar?

Menisküs yırtıkları;

1.       Doğrudan temas ile yani; spor esnasında gelen direkt bir darbe ile, düşme ile, bir kaza esnasında bir yere çarpma ile oluşabilir

2.       Dolaylı ya da indirekt olarak da ayak ve üzerinde diz yerde sabit iken gövdenin diz üzerinde dönmesiyle meydana gelebilir.

3.       Dejeneratif yani yıpranmaya bağlı menisküs yırtıkları ise menisküs dokusunun yaşlanma ve osteoartrite bağlı olarak bozulmasıyla birlikte çok ufak travmalarla bile yırtılmasıyla oluşur.

·         Menisküs yırtılınca ne gibi şikayetler görülür?

1.       Aniden başlayan bir ağrı

2.       Dizde takılma ve kilitlenme

3.       Diz hareketlerinde zorlanma

4.       Dizde şişlik ve eklem çevresi hassasiyeti

5.       Merdiven inip çıkarken, yürürken ve yere çömelirken zorlanma menisküs yırtıklarında sık gördüğümüz şikayetlerdir.

·         Menisküs yırtıklarının tanısı nasıl konulur?

1.       Menisküs yırtığı olan bir hasta ortopediste başvurduğunda, hastanın öyküsü ve doktorun yapacağı fizik muayene esnasında hastaya uygulayacağı birkaç özel muayene testi ile menisküs yırtığı ön tanılar arasına alınabilir.

2.       Bazı durumları dışlamak için ve genel olarak travmanın ya da dejenerasyonun durumunu değerlendirmek üzere çekilecek röntgen değerlendirilebilir.

3.       Ancak menisküs yırtığının esas tanısı MR görüntülemesi ile konulur.

·         Menisküs yırtıklarının tedavisi nasıl yapılır?

Menisküs yırtığına yönelik yapılan cerrahiler halen en çok uygulanan ortopedik cerrahi prosedürlerdendir. Menisküsün biyolojik yapısının zaman içinde daha çok anlaşılmasıyla birlikte alınması durumunda osteoartritin yani diz ekleminin kireçlenmesinin arttığı net bir şekilde ortaya konmuştur. Yapılan çalışmaların uzun dönem sonuçlarının ortaya konmasıyla menisküs yırtığının kısmi ya da tamamen alınmasına yönelik yapılan ameliyatların popülaritesi giderek azalmakta hatta özellikle dejeneratif yırtıkların çoğunda ameliyat yapılmaması tavsiye edilmektedir.

Menisküs dokusu, dizin biyomekaniği ve osteoartrit (diz kireçlenmesi) gelişmesi için her ne kadar çok önemli olsa da bazı menisküs yırtıkları tamir edilebilir.

Göreceli olarak dikilmesi gerekli menisküs yırtıkları aşağıda listelenmiştir

·         4 cm’den küçük ve 1 cm’den büyük yırtıklar

·         Red- red yani kırmızı*kırmızı zon yırtıkları

·         Longitudinal seyirli yırtıklar

·         40 yaşından küçük, genç ve aktif hastalar

·         Sporcular

·         Hastanın mekanik yüklenme aksının normal olduğu durumlar

·         Yeni olmuş yırtıklar (Akut yırtıklar)

·         Beraberinde ön çapraz bağ cerrahisi ameliyatı yapılan hastalar

Dejeneratif yani yıpranmaya bağlı olan menisküs yırtıklarında sıklıkla bir travma öyküsü yoktur. İlk basamak tedavide aktivite değişiklikleri, istirahat, ağrı kesici ilaçlar ve soğuk uygulama önerilir. Hastanın MR bulgularında ve röntgenlerinde kireçlenme bulguları yoksa ameliyat ile kısmi menisküs alınması ya da onarılması yapılabilir. Hastada kireçlenme bulguları varsa operasyona gerek yoktur.

Menisküs yırtıklarında özellikle son yıllarda ortaya konulan cerrahi dışı bazı tedavi yöntemleri de söz konusudur. Kök hücre uygulamaları bu konuda diğer enjeksiyon tekniklerine göre bir adım öndedir. Ayrıca dikilmesi, tamir edilmesi mümkün olmayan menisküs yırtıklarında menisküs allogreftleri, meniskal implantlar, tendon ile menisküs rekonstrüksiyonu ve menisküs transplantasyonu uygulanabilecek teknikler arasındadır.

Aşağıdaki resimde, soldaki fotoğrafta kova sapı şeklindeki menisküs yırtığının redükte edilmeden önceki görüntüsünü; sağdakinde de ameliyat öncesi MR görüntüsünü görmekteyiz.