İç ve Dış Yan Bağ Yırtığı

İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmaları

·         İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmaları Nasıl olur?

İç ve dış yan bağlar dizin dört önemli bağından ikisini oluşturur. Yüksek enerjili bir travmada her iki bağ aynı anda yırtılabildiği gibi farklı mekanizmalarla ayrı ayrı da yaralanabilir. İç yan bağın yaralanması için genelde dize dışardan darbe gelmesi gerekir. Fakat dış yan bağ için durum tam tersidir. Dış yan bağ yaralanmalarına genelde dizin iç kısmından gelen darbeler sebep olur.

·         İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmalarında belirtiler nelerdir?

Her iki yaralanmada da benzer şikayet görülür fakat iç yan bağ yaralanmalarında ağrı daha çok dizin iç kısmında hissedilirken dış bağ yaralanmalarında ise daha çok dizin dış kısmında ağrı hissedilir. Onun dışında;

Şişlik

Ağrı

Morluklar

Dizde güvensizlik hissi- diz dönecekmiş hissi

Her iki yaralanmada da görülebilir.

·         İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmalarının tanısı nasıl konulur?

Her iki bağ yaralanması için de farklı testler ile fizik muayene yöntemleri vardır. Fizik muayenesi yapılan hastada bu bağ yaralanmalarına dair bir ön tanı konulduktan sonra çekilecek direkt grafi (röntgen) ve MR görüntülemeleri ile bu bağ yaralanmalarının tanısı konulabilir.

·         İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmalarının tedavisi nasıl yapılır?

Her iki bağ yaralanmasında da izole yaralanma yani sadece o bağda yaralanma söz konusu ise 1. ve 2. Derece yaralanmalar konservatif yani cerrahi dışı tedaviler ile tedavi edilebilir. Eğer 3. derece bir yırtık söz konusu ise cerrahi tedavi gerekli olur. Çoklu bağ yaralanması olan hastalarda tedavi sıralaması ve tedavi protokolleri farklılık gösterebilir.

Aşağıdaki resimde çoklu bağ yaralanması (Arka çapraz bağ, ön çapraz bağ, iç ve dış yan bağ) olan bir hastamın dizinin çıkık görüntüsü ve yerine konulduktan sonraki görüntüsünü(ilk  iki resim)ve Arka-ön çapraz bağlar ile dış yan bağ (posterolateral köşe) cerrahisi sonrası takip filmlerini görmekteyiz (3. ve 4. Resimler) .